Finally
Finally behandelt het thema van de gevoelsmatige impact van geschiedenis en geweld. Er werd gefilmd in een historische setting in het Oostenrijkse Salzburg, om thema’s aan te snijden als locatie en geschiedenis. Åsdam verkent de grens tussen narratieve film en de analyse van ruimte binnen de beeldende kunst. De drie hoofdkarakters in Finally voeren regelmatig gewelddadige gevechten, ook al lijkt daar weinig aanleiding toe. Het komt eerder over als een reactie of zelfs een afgedwongen respons op de locatie, die tegelijk historisch en actueel is. De film is een spel met ruimtelijke en architecturale situering en ook met het taalgebruik van de protagonisten, eerder dan een lineair verhaal.