The Goatman Act
Deze spectaculaire en waarschijnlijk zeer arbeidsintensieve film vermengt het onvermengbare: animatie met documentaire. Normaal gesproken stoelt de documentaire op de kracht van de fotorealistische waarheid, en de getekende vrijheid van de animatie beweegt zich zonder uitzondering in het rijk van de fictie. Hier dus niet. Klomp animeert harde feiten, tekent hele kranten na en documenteert zo een verhaal dat te ongeloofwaardig is om verzonnen te zijn. De propagandistische misleiding van Amerikaanse overheden en al dan niet geheime diensten rond het ruimtevaart- en atoomprogramma lijken vooral historisch van belang. Maar het behoeft niet veel verbeelding om te zien dat de misleidingsmechanismen nog immer zeer actueel, want van alle tijden zijn. De goed gekozen, zeer tijdsgebonden muziek verandert daar niets aan. De krant van vandaag laat zich ook natekenen.