Wasting away from alcohol, James receives a letter from his deceased wife Mary asking him to return to Silent Hill. Defying all advice, he arrives in a town ravaged by putrid creatures. On his mission to find Mary, however, James’ greatest enemy lies within.
Adapted from the second instalment of the eponymous video game franchise from Konami, Return to Silent Hill presents a gripping, highly stylised work of expressionist horror. Christophe Gans, who also directed Silent Hill (2006), fashions a primal vision of terror centring on James, an inconsolable painter determined to bring his wife back from the dead. On his mythical quest, James is sucked into increasingly nightmarish scenarios populated by unrelenting monsters and unreliable allies.
Gans’ film is a triumph of world-building. The ash-soaked atmosphere and nearly monochrome colour palette push the visual field to the edge of abstraction, amplifying the dread that lies waiting. The painstaking production design offers an immersive experience of being lost in a town consumed by catastrophe. Equally striking is the imaginative creature conception that ranges from crustaceans with embryo-like undersides to zombie-nurses.
Oscillating between his idyllic past and his bleak present, Return to Silent Hill draws us closer to the source of James’ anguish, revealing that sometimes we are the architects of our greatest misery.