Drankorgel James krijgt een brief van zijn overleden vrouw Mary die hem vraagt terug te keren naar Silent Hill. Tegen alle adviezen in gaat hij naar het stadje dat is verwoest door walgelijke wezens, maar op zijn zoektocht naar Mary blijkt hij zelf zijn ergste vijand.
Return to Silent Hill, een bewerking van het tweede deel van de gelijknamige videogame van Konami, is een fascinerende, sterk gestileerde expressionistische horrorfilm. Christophe Gans, die ook Silent Hill (2006) regisseerde, creëert een oerangst-visoen rondom James, een ontroostbare schilder die vastbesloten is zijn overleden vrouw weer tot leven te wekken. Op zijn mythische zoektocht belandt James in steeds griezeligere situaties, vol meedogenloze monsters en onbetrouwbare bondgenoten.
Gans is een meester in werelden creëren. De grauwe sfeer en het bijna monochrome kleurenpalet maken de beelden bijna abstract en bouwen de spanning op. Het zorgvuldige production design geeft je het gevoel rond te waren in een stadje dat is getroffen door een ramp. Al even fraai zijn de creatief vormgegeven monsters die variëren van schaaldieren met embryo-achtige borstschilden tot zombieverpleegkundigen.
Heen en weer bewegend tussen zijn idyllische verleden en het sombere heden ontrafelt Return to Silent Hill de bron van James’ leed. Soms blijken we zelf de oorzaak van onze grootste ellende.