Actress-turned-director Marijana Janković was the same age as Maja when her own family left Ivangrad (today Berane) for the European north, and that is only the most superficial similarity between the two. As two of her leading men, fellow Ivangradian Dejan Čukić and Osijek’s one and only Zlatko Burić, will surely know, the details of Maja’s or Marijana’s story may be specific, but the larger flow of things has remained the same across generations and countries of origin.
Home becomes more than an autobiographical exercise à clef; it stands as a master narrative of emigration.