Cain at Abel offers the total Lino Brocka experience: an acerbic commentary on the Philippines’ rural proprietor class and its ongoing internecine struggles in the shape of a flamboyant melodrama with some grim ‘n glorious violence. It’s an entertainment that pulls no punches, that delivers passions and shocks and laughs as well, while leaving the audience with a thing or two to think about regarding the people running their country. Besides all that, it’s a religious allegory, and how better to talk to an archipelago full of Catholics? In all, it’s cinema.