Cain at Abel is een typische Lino Brocka-ervaring: een bijtend commentaar op de Filipijnse heersende klasse van landeigenaren en hun voortdurende interne machtsstrijd, in de vorm van een zwierig melodrama met wat bruut en groots geweld. Het is nietsontziend entertainment, vol passie en verrassingen, maar ook humor, dat het publiek genoeg stof tot nadenken geeft over de leiders van hun land. En het is ook een religieuze allegorie – hoe kun je een archipel vol katholieken beter benaderen? Samengevat: het is cinema.