Warum wir Männer die Technik so Lieben
The documentary Why We Men Love Technology That Much was made in 1985 to analyze the close relation between war and technology. The video shows how war, speed and technology organize and reorganize reality, until only filtered reality remains. The artists - Klaus vom Bruch in video and Jack Goldstein in paint and sound - propose their personal artistic versions of it.
Since then, no radical change has occurred in the relation between war and technology. It has only became more intensified. Technology brings the logic and reality of war even closer into our daily lives. Nowadays we all are actively involved with media. Digitisation, virtualisation and automation are our major interactions on a massive scale with technology. They guideline the basic moves possible in the playing field here.
Now there also exists an update/remake version of the film in the form of an interactive installation (presented during the festival by V2_ Institute for Instable Media).
Today's changed attitude towards documentary images is the main theme of WARUM 2.0 (WHY 2.0). A 360° panorama amidst transparent screens and multiple interactive access points turns the installation into an arena. A new conversation has been recorded with Paul Virilio. The new footage was shot in Haiti, Iraq, Gaza, Darfur, Kosovo and Afghanistan by freelance cameraman Daniel Demoustier. (EC)