The Hungarian Béla Tarr (Satan’s Tango, Werckmeister Harmonies) is well known for not hurrying when telling you stories. While this film is on the short side for Tarr, here too the tempo is pleasantly slow and his takes are long. The almost hypnotically slow opening scene lasts no less than twelve minutes. Maloin lives a disconsolate existence in a grey harbour city. He worked as a pointsman in the harbour. Back home, his grumpy wife awaits (Tilda Swinton) along with his daughter. One night, Maloin looks out from his high pointsman’s house as a ship from London is unloaded. Passengers transfer to a waiting train. He sees how, in pitch darkness, a suitcase is smuggled off the boat. A little later, two men fight on the quayside over the suitcase. One of the men drowns and the suitcase also ends up in the water. Maloin fishes the suitcase out of the water and finds it is full of money. The pointsman then faces a fight with his conscience. Murder has been committed, but the contents of the suitcase offer him a way out of his oppressive existence. Tarr based this filmon a novel from 1933 by Georges Simenon, the spiritual father of Maigret. Just like Tarr, Simenon did not shy away from existential themes such as greed, honour, guilt and atonement. Here, partly thanks to the camerawork of Fred Kelemen, they are presented to us in a timeless, atmospheric and imposing black & white.