3Radicals: Joseph Plateau
The exhibition 3Radicals combines the most recent graphic work by Artist in Focus Cameron Jamie with an significant overview of the three-dimensional work by the Filmmaker in Focus Robert Breer (kinetic sculptures, objects, film materials). The third central figure is Paul Sharits, deceased in 1993. For the first time a substantial selection of his film installations and mixed media work is presented in The Netherlands. Together they illustrate how idiosyncratic pioneers of the experimental film are gaining new relevance for a younger generation of audio-visual iconoclasts.
As a media-archeological prelude to the show, a small presentation of objects and prints refers to the Belgium researcher Joseph Plateau (1801-1883), who instigated as a scientist and pioneer of the cinematic principle both animation film, op-art and above all visual experimentation as an attitude in life. After experimenting with staring straight into the sun, Plateau conceived coloured discs. With these, he formed series of moving figures and drawings, thereby creating a basis for the practices that Breer, Sharits and Jamie all have developed in their unique, personal way.