Ontic Antics Starring Laurel and Hardy
I enjoy mining existing film, seeing more of what film remembers, what’s missed when it clicks by at Normal Speed. Normal Speed is good! It tells us stories and much more but it is inefficient at gleaning more than the surface from the film-ribbon. And there’s already so much film. Let’s draw some of it out for a deeper look, toy with it, take it into a new light with inventive and expressive projection. Freud would suggest doing so as a way to look into our minds. A dose of formulated craziness can be refreshingly therapeutic (see “Hellzapoppin”, 1941). For instance: 2 ½ -D is hard to conceive. Things should either be flat or in depth. Yet the lit rectangle doubly cast by The Nervous System presents us with an impossible mix of the flat -our usual reading of forms reshaping as they slide across the screen, one with the screen, and the deep -here the screen punctured by the point formed by our twin sightlines, blown open, fragmented, its surface seemingly divided among myriad objects reaching forward and back of the actual screen-plane, and something inbetween, with both flat and deep claiming appearances unto their respective realms. Things get twisted, caught in this optical tug-of-war. It’s The Nervous System! putting the tangle into rectangle, and leaving it a wreck.