Ik hou ervan om in bestaande films rond te spitten, om te kijken wat een film aan herinneringen herbergt, wat je mist als die op normale snelheid wordt gedraaid. Normale snelheid is prima. Het vertelt ons verhalen en nog veel meer, maar het blijft altijd beperkt tot de oppervlakte van de filmspoel. En film is zoveel meer. Ik wil er dieper in duiken, ermee spelen, het in een nieuw licht aanschouwen, door vernuftige, expressieve projectie. Freud zou het een poging om in onze geest te kijken noemen. Een dosis geformuleerde waanzin kan zeer verfrissend en therapeutisch werken (zie Hellzapoppin, 1941). Stel je bijvoorbeeld eens 2½D-film voor. Iets hoort of vlak te zijn of diepte te hebben. Toch verschijnt in het verlichte kader van The Nervous System een onbestaanbare combinatie van vlak en diep. De manier waarop wij vormen lezen krijgt een nieuwe vorm en het scherm wordt doorboord door het punt dat de twee zichtlijnen vormen. Het doek wordt opengeblazen, in stukken gereten, door talloze objecten die voor en achter het doek lijken te reiken. Vlak en diep strijden om ze te laten verschijnen in elkaars domein, een optisch getouwtrek dat alles op zijn kop zet. Dat is The Nervous System. Het vlak wordt gehakt tot wrak.