Frammenti Elettrici Nº 1: ROM (Uomini)
The first from a series of short found-footage films of which the festival is showing three as film and presenting one as an installation. Yervant Gianikian and Angela Ricci Lucchi are virtuoso adapters of archive material, that changes in their hands into sensitive witnesses to the dramatic history of the 20th century. The archive material for this series, Frammenti Elettrici, comes from a private collection and dates from soon after the Second World War. This part looks at the topical theme of migration and xenophobia through a tourist 8mm recording of a gypsy family. People in their Sunday best come out to gawp at the exotic show. For the first time since their persecution in the war, gypsies can be seen again.