The Last Farmer
Octogenarian Maayandi is the last active farmer in his remote village in the Indian state of Tamil Nadu. His farm work, his fields and livestock are enough for him, and he refuses to sell his land to a property developer. But Maayandi’s pleasantly predictable way of life comes to an abrupt end when he is wrongly accused of killing three peacocks – the national symbol of India – and burying them on his property.
While his case takes Kafkaesque twists and turns, the incarcerated Maayandi worries mainly about his crops, sown as tribute to the gods and an entreaty for rain. Farming traditions passed down from generation to generation could be lost forever as Maayandi remains absent from the farm. Until the other villagers join together to take action.
This parable about the impending loss of ancient traditions skilfully interweaves dramatic scenes with dry humour. The striking soundtrack accompanies fairy-tale footage of the peacock-studded surroundings.