Sunset
Nemes's atmospheric mystery tale, infused with the paranoia and confusion that is unique for times with great political upheaval, is a triumph of analogue filmmaking. In his second feature film, after Son of Saul, the Hungarian filmmaker perfects his unusual immersive strategies. Using the glory of celluloid, lavish sets and beautiful costumes, Sunset invites the viewer to be with the protagonist, who is stubbornly trying to unravel past events, but finds a more disorienting future at every turn.
Set in Budapest in 1913, when the city was considered to be at the heart of Europe. The drama follows 20-year-old Irisz Leiter, who arrives in the Hungarian capital after spending her younger years in an orphanage, hoping to work as a milliner in the legendary hat store that belonged to her late parents. She is suddenly confronted with her past and starts searching for answers about her family before stumbling upon dark secrets.