The Man of No Return
The Man of No Return introduces a genre not new to world cinema, but surprising to the Russian film world. It is a film with many well-drawn characters whose lives and destinies interweave as they cross paths. The basis of the stories can be found in an older couple with three adult children, each living their own life. As Tolstoy wrote: ‘Happy families are all alike; every unhappy family is unhappy in its own way’.
For an experienced film maker, keeping a storyline with multiple subplots together would be a challenge. It is certainly a huge challenge for a debut director (Grokhovskaya has just finished her film study at Moscow’s VGIK) - but this director has succeeded here. The Man of No Return is a challenging film with quality acting (among the newcomers, a comeback by Galina Jovovich, the mother of Milla), shot with a hand-held camera and maintaining its pace to the end. (LC)