Olivier Assayas’ bewerking van het bekroonde boek van Giuliano da Empoli volgt de opkomst en ondergang van Vadim Baranov (Paul Dano), een voormalige theater- en televisieregisseur die Vladimir Poetins (Jude Law) rechterhand wordt en de moderne tsaar helpt Rusland om te vormen tot de karakteristieke 21e-eeuwse autocratie.
In The Wizard of the Kremlin vertelt Baranov, een fictieve versie van Kremlinadviseur Vladislav Surkov, zijn levensverhaal aan een Amerikaanse journalist (Jeffrey Wright), van zijn studietijd aan het begin van de jaren 90 tot zijn carrière als theater- en televisieregisseur en zijn rol als Poetins ‘man achter de tsaar’. Hij leidde de Tsjetsjeense oorlog, de monopolisering van de macht en de invasie in Oekraïne en had een bizarre relatie met zijn vrouw (Alicia Vikander). Baranovs leven weerspiegelt hoe het Rusland van na de leiderschapscrisis van het post-Sovjettijdperk zich ontwikkelde tot het meest gevreesde rijk in de 21e eeuw.
Hoewel Jude Law de keizer van het Kremlin speelt, draait voor regisseur Olivier Assayas (Personal Shopper, IFFR 2017; Doubles vies, IFFR 2019) alles om Baranov. De wrede, gewetenloze scenarist van de huidige wereldpolitiek eist alle aandacht op in de film. Met zijn kille, verontrustende vertolking daagt Paul Dano ons uit zijn immorele monologen te veroordelen waarmee hij koste wat kost de machtspolitiek die onze huidige wereld heeft gevormd, probeert te rechtvaardigen.