Typisch Frans, de welgestelde intellectuelen in Doubles vies: als ze elkaar niet de oren van het hoofd praten, duiken ze wel met elkaar in bed. En laat het maar aan Olivier Assayas over om daar een frisse, geestige film van te maken – want zijn personages mogen dan pompeus en soms onuitstaanbaar zijn, dit komische drama is dat allesbehalve.
Uitgever Alain (Guillaume Canet) en zijn vrouw Selena (Juliette Binoche) proberen zich zo goed mogelijk aan te passen aan het moderne leven. Hij werkt noodgedwongen aan de digitalisering van de boekenbranche, zij – ooit theateractrice – speelt in een langlopende politieserie voor televisie. Met hun vrienden, onder wie auteur Léonard (Vincent Macaigne), bediscussiëren ze de veranderingen in hun vakgebied. Maar blijft alles ondertussen niet hetzelfde? Gaandeweg neemt Assayas de hoofdpersonen steeds meer op de hak; ze zijn veel te veel met zichzelf bezig om te zien waarheen ze de koers zouden moeten verleggen.