Als de god Ram Lanka binnenvalt om zijn ontvoerde vrouw te redden, stuit hij op de machtige Meghnad, de onoverwinnelijke kroonprins van Lanka. Het had een eerlijk gevecht tussen gelijken moeten worden, maar de goden zweren samen en grijpen in om Meghnad te misleiden en Ram te begunstigen.
Oorlog teistert het koninkrijk van Ravan, de koning van de demonen. Hij stuurt zijn beste krijger en zoon Meghnad het slagveld op, die zelfs Indra, de koning van de goden, heeft weten te verslaan. Zijn tegenstanders Ram, de koning van de mensen, diens broer Lakshman en Ravans rebelse broer Vibhishan zien op tegen het gevecht met Meghnad. Indra probeert ondertussen andere machtige goden te overtuigen om Ram te helpen Meghnad koste wat kost te verslaan.
Devastated (IFFR 2024) was een kritische bewerking van de Bhagavad Gītā en in Ashish Avikunthaks nieuwste film herinterpreteert hij de Ramayana aan de hand van een 19de-eeuwse hervertelling van het epos. The Killing of Meghnad is een bewerking van het in 1861 uitgebrachte gedicht van de Bengaalse dichter Michael Madhusudan Dutt, die in de film in Victoriaans kostuum zijn eigen tekst voordraagt. In Avikunthaks duistere, anti-psychologische versie van Dutts gedicht verandert Ram – normaal gesproken een onfeilbare, deugdzame figuur – in een gespannen, onzekere antiheld die gered wordt door partijdige goden.
Met spectaculaire natuurbeelden herstelt Avikunthaks serene epos het oudste Indiase filmgenre, ‘het mythologische’, in ere – maar dan wel met een onderzoekende, modernistische ziel.