Wilhelmsburg, Hamburg, midden jaren zeventig: de veertienjarige Uwe woont met zijn ouders in een flatgebouw. Zijn vader is een alcoholist die hem en zijn moeder regelmatig slaat. Uwe kanaliseert veel van zijn woede in kleine criminaliteit – samen met zijn bende – en in het pesten van medeleerlingen op het schoolplein. Een van hen is Dschingis.
Voor wie in West-Duitsland opgroeide in de jaren zeventig en tachtig was Nordsee ist Mordsee waarschijnlijk een van de eerste films die je bijbleef – en je liet inzien dat een film zowel spannend als artistiek kon zijn. De film is vooral uniek door de acteurs, want Bohm liet zijn broer Marquard, zijn geadopteerde zoon Uwe, zijn vrouw Katja (Bowakow) en haar broer Dschingis de hoofdrollen spelen, wat het project zeldzaam intiem, direct en authentiek maakt. Een schitterende ode aan de Neue Deutsche Film.