Een portret van Lotte Eisner: filmcriticus, historicus, medeoprichter van de Cinémathèque française, auteur van verschillende standaardwerken over Duitse filmgeschiedenis en mentor van meerdere Young German Cinema-grootheden. Ze werd geboren in Berlijn in 1896; vluchtte voor de nazi’s naar Frankrijk in 1933; en stierf in Parijs in 1993.