Interior apartamento día
Een veelbelovende nieuwe baan brengt spannende veranderingen voor een stel jonge creatieve freelancers in Santo Domingo, maar na hun verhuizing ontstaan er onverwachte conflicten. Is hun relatie bestand tegen de werkverplichtingen, nieuwe interesses, groeiende ontevredenheid en financiële stress – of groeien ze uit elkaar?
Aan het begin van Interior apartamento día kunnen Omar en Nini hun geluk niet op: ze zijn jong en verliefd en hun relatie is geweldig. Ze werken allebei als freelancer, maar kunnen hun creativiteit daar niet echt in kwijt. Toch genieten ze van de simpele dingen in het leven: hun blinde kat Luna verzorgen, eten met vrienden en in alle rust de liefde bedrijven. Als Nini een baan krijgt aangeboden waarvoor ze moeten verhuizen naar een schitterend strandhuis, grijpen ze die kans meteen, maar de verhuizing zet hun relatie onder druk.
Interior apartamento día, geregisseerd door IFFR-regulars en echtpaar Laura Amelia Guzmán en Israel Cárdenas (La hembrita, IFFR 2023; Sand Dollars, IFFR 2015), schetst de kwetsbaarheid van romantische relaties bij ingrijpende veranderingen en economische onzekerheid. Af en toe is er een verteller aan het woord, wat de film iets sprookjesachtigs geeft. Met het ontroerende spel van de twee hoofdrolspelers en de subtiele cinematografie, die licht en kleuren optimaal benut, legt de film tactvol de kleine incidenten en stemmingswisselingen vast die de relatie van Omar en Nini doet wankelen.