La hembrita
Tegen het decor van een gegoede buurt in de Dominicaanse Republiek schetst La hembrita een verontrustend beeld van Dominique, een vrouw van middelbare leeftijd, en haar band met haar familieleden, bedienden en entourage.
Vanaf de eerste scène worden haar privileges en weggestopte verlangens duidelijk. Als vrouw wier identiteit sterk verbonden is met haar rol, beseft Dominique dat ze alleen is nadat haar kinderen uit huis zijn gegaan. Op een dag brengt de dienstmeid haar kleindochter mee, kort waarna ze verdwijnt ze om schimmige redenen. Het kleine meisje wakkert Dominique’s moederinstinct aan – maar vrienden noch familieleden lijken het een goed idee te vinden om het kind te houden.
Met grote precisie en bewuste afstand schetst La hembrita een samenleving met grote raciale ongelijkheid en klassenverschillen. Het is een film vol mysterieuze verschijningen en verdwijningen, waarin corruptie gesuggereerd wordt maar niet bewezen. Verwijzingen naar Lucrecia Martels The Headless Woman (2008) zijn niet van de lucht.
Voor deze voor de Big Screen Competition geselecteerde film hernieuwde IFFR-veteraan Laura Amelia Guzmán haar samenwerking met Israel Cárdenas (Cochochi, IFFR 2008; Jean Gentil, IFFR 2011; Sand Dollars, IFFR 2015). Het resultaat is een beheerste, subtiele film, waarin zich veel onder de oppervlakte afspeelt. Tijdens alle sociale gelegenheden, videogesprekken met afwezige zonen en momenten van eenzame ledigheid, is de film doortrokken van Dominique’s diepe onvervuldheid, terwijl op de achtergrond een ramp dreigt.