De broertjes Evaristo en Luis Antonio (gespeeld door de broers Evaristo en Luis Antonio) hebben er net hun laatste dag van de lagere school op zitten. De broers zijn Rarámuri-indianen, die wonen in de Sierra Tarahumara in Noordwest-Mexico. Thuis spreken ze hun eigen taal, op school leren ze Spaans. Evaristo wil straks graag naar de middelbare school, terwijl Antonio (Tony) liever thuis op de ranch gaat werken. Op een dag worden ze op pad gestuurd naar een afgelegen dorpje om er een medicijn heen te brengen. Tegen de wil van hun opa in gaan ze te paard, maar de tocht duurt langer dan ze denken. Want eenmaal op weg raken ze in een bergachtig gebied zowel het paard als elkaar kwijt. Tony gaat op zoek naar het paard en komt terecht op een feestje, terwijl de serieuzere Evaristo bezorgd op zoek gaat naar het dorpje waar hij de medicijnen moet afleveren. Zonder paard kunnen beide jongens echter niet thuiskomen… Regisseurs Cárdenas and Guzmán schetsen een realistisch portret van de Rarámuri-cultuur en het leven van alledag in de Sierra Tarahumara, waar de tijd net iets langzamer lijkt te gaan dan elders. Daarnaast is Cochochi, zonder belerend te zijn, een subtiel pleidooi voor het belang van culturele identiteit en geschikt voor het hele gezin.