Tussen de wolkenkrabbers die haar bescheiden huis in Kuala Lumpur omringen, droomt Mirah van de toekomst. Ze wil rapper worden – een droom die uitkomt na haar eerste succesvolle optreden. Mirahs hiphopsterrenstatus lijkt te zijn voorbeschikt, tot ongenoegen van haar Dove vader Salihin. Hij is ervan overtuigd dat de muziek zijn dochter van hem zal vervreemden, net als bij hem en zijn zingende vader gebeurde.
Met Badak levert de Singaporese filmmaker M. Raihan Halim (La Luna, de slotfilm op IFFR 2024) een bitterzoet familiedrama af over luisteren naar en met je hart. De ontwapenende dynamiek tussen de drie generaties – de bruisende Mirah, haar gesloten, alleenstaande vader en haar chagrijnige grootvader – wordt vooral zichtbaar in hun gebarentaal. Halims film laat daarmee zien dat gesproken taal van weinig belang is bij het (verkeerd) inschatten en (verkeerd) begrijpen van anderen.
Met opzwepende hiphopnummers, innemende hoofdrollen en onaflatende humor vermengt Badak archetypen moeiteloos met subtiele inventiviteit, wat een film oplevert die even vertrouwd als verfrissend aanvoelt.