La Luna
“God ziet alles”, prijkt er op de posters die verspreid zijn over Kampong Bras Basah, een klein dorp dat wordt bestuurd door de zeer religieuze Tok Hassan. Onder streng toezicht van deze geleerde worden modetijdschriften met de hand gecensureerd, preken ontdaan van humor en wordt tienerkunst beschouwd als een zaak voor de politie. Maar de orde van Tok Hassans morele domein wordt bedreigd wanneer Hanie, een moderne ondernemer uit Kuala Lumpur, een luxe lingeriewinkel opent in het dorp.
In M. Raihan Halims energieke komedie La Luna krijgt de eeuwige strijd tussen traditie en moderniteit een sexy twist. De film vormt een innemend geheel en zet op speelse wijze religieus orthodoxe praktijken tegenover liberale waarden, waarbij een gemeenschap haar vreugde voor het leven herontdekt. Hanie ziet haar winkel niet alleen als een plek speciaal voor vrouwen, buiten het bereik van de arbitraire verordeningen van Tok Hassan, maar ook als een veilige plek waar de vrouwen uit het dorp terecht kunnen als ze het moeilijk hebben.
De conventies van de komedie hebben geen geheimen voor Halim: hij weet emotie goed te doseren en kent de waarde van selectieve overdrijving. La Luna is een vooruitstrevend, provocerend en opbeurend werk met een brede aantrekkingskracht en een kritisch randje.