Get Away
In deze donkerkomische horror van de regisseur van de New Kids-serie gaat een Brits gezin op vakantie naar een afgelegen Zweeds eiland, zonder zich bewust te zijn van het gevaar van de plaatselijke bevolking, die geïnteresseerd is in het in praktijk brengen van eeuwenoude tradities.
Het Britse stel Richard (Nick Frost) en Susan (Aisling Bea) heeft een gezinsvakantie geboekt op het afgelegen Zweedse eiland Svalta. Hun kinderen zijn niet onder de indruk en dat geldt ook voor de vastelanders, die waarschuwen dat er niets goeds zal komen van hun reis naar het onherbergzame eiland. Onverschrokken gaan ze op weg, om verwelkomd te worden door een gemeenschap die meer dan een beetje geïrriteerd is door hun aanwezigheid. Terwijl de gevoelens tegenover de toeristen een wending nemen, krijgt het gezin geleidelijk het vermoeden dat hun aanwezigheid een berekende zet is, bedoeld om hen in een eeuwenoude traditie te trekken – een die ze écht niet leuk zullen vinden.
Filmmaker Steffen Haars werkte eerder samen met Nick Frost aan de sitcom Krazy House (IFFR 2024). Frost is ook de schrijver van Get Away en als één van het team achter Shaun of the Dead brengt hij de juiste hoeveelheid kennis naar een film die aanvankelijk gemoedelijk speelt met genreconventies. Hij is een zeer moderne patriarch, een vader die het mikpunt is van de grappen van zijn gezin en zelden al te serieus wordt genomen, maar die leert de handen uit de mouwen te steken als er moeilijkheden zijn. En die zijn er, want als Haars de horror opvoert krijgt de titel van de film een geheel nieuwe betekenis.