Orlando Lübbert is een buitenbeentje in de Chileense cinema in ballingschap: waar veel filmmakers in verschillende landen leefden, was hij de enige die in beide Duitse staten werkte. Hij begon in West-Duitsland met Die Fäuste vor der Kanone (1975; coregisseur: Gastón Ancelovici), en sloot daarna een contract bij DEFA in de DDR, waar hij zijn belangrijkste film maakte: Der Übergang.