The Eyes of Summer is opgenomen in het dorp van de moeder van de filmmaker in het zuiden van Sri Lanka in 2010, vlak na de burgeroorlog. Samen met enkele familieleden ontwikkelde hij een geïmproviseerd verhaal rond een schuchter meisje dat een bijzondere vriendschap sluit met een geest, gebaseerd op soortgelijke ontmoetingen uit de jeugd van zijn moeder. Een verhaal uit een gemeenschap in de verdrukking, waar geen harde scheidslijnen lijken te bestaan tussen het leven en de dood.