Plan Delta is in de woorden van regisseur Bob Visser een "time fiction", een film uit 1983 die zijn blik op de zeespiegelstijging in de toekomst verbeeldt. Twee culturen treffen elkaar rond het jaar 2300 na een watersnoodramp: een hoog ontwikkelde cultuur en een primitieve. De hoog ontwikkelden verliezen hun vruchtbaarheid, de primitieven blijven potent. Dan ontvoeren enkele superieuren een primitieve vrouw in de hoop hun voortbestaan te kunnen veiligstellen.
Visser filmde in de jaren tachtig in een imposant decor dat zowel mythisch als futuristisch aandoet, tussen 66 pijlers zo groot als kathedralen, in het Zeeuwse landschap dat ook wel het 'kunstwerk van de eeuw' wordt genoemd. Vissers timing was perfect: de Oosterscheldekering in aanbouw deed denken aan ruimteschepen uit de toekomst, of een religieuze tempel uit een ver en vergeten verleden. Niet veel later werd de 'bouwput' verzwolgen door het water en verdwenen de gigantische pijlers voorgoed onder de zeespiegel. Wat nog rest van dit gigantische decor is de acht kilometer lange Oosterscheldedam.