Na een retrospectief in 2018 is de ‘anarchistische’ Argentijnse filmmaker José Celestino Campusano dit jaar op volle kracht terug, met zijn nieuwe speelfilm Hombres de piel dura en dit nieuwe virtual reality-project. “Ik merk dat deze nieuwe vorm alle keuzes versterkt die ik in mijn films altijd al maakte”, vertelde Campusano vorig jaar naar aanleiding van zijn VR-debuut Brooklyn Experience, en dat is beslist zichtbaar in deze opvolger.
Waar Campusano zijn eerste VR-werk ver van huis maakte, richtte hij voor La secta del gatillo (gebaseerd op het gelijknamige non-fictieboek van onderzoeksjournalist Ricardo Ragendorfer) de 360-graden-camera op de buitenwijken van Buenos Aires, waar vrijwel al zijn eerdere films ook speelden. Zijn verhaal dompelt je onder in de schimmige wereld van een corrupt justitieel apparaat en een zeer foute flik die de puinhoop die hij van zijn werk en leven gemaakt heeft, probeert op te ruimen nu hij weet dat hij ongeneeslijk ziek is.