Een documentaire over de grote Georgische outsiderkunstenaar Niko Pirosmani. Door de details en onderwerpen van zijn kleurrijke werken te filmen, creëert Parajanov een innemend en mysterieus portret van Georgië zelf. Dit latere werk wordt vaak gezien als pendant van Hakob Hovnatanyan (1967), omdat ook die film een beroemde schilder tot onderwerp heeft.