In Majesteit neemt eddie d een typisch voorbeeld van Nederlands politiek vertoon en ritueel onder handen: Prinsjesdag, de dag waarop de vorst het regeringsbeleid voor het komende jaar aan de Staten-Generaal presenteert. De pompeuze rituelen rond die speciale dag worden via speelse montage tot hun essentie herleid.