De Voortrekkers
Dit filmepos uit 1916 was een van de eerste Zuid-Afrikaanse dramaproducties. Het is het verhaal van de Grote Trek van de Boeren, eindigend met een reconstructie van de Slag bij Bloedrivier in 1838, waarbij een paar honderd Afrikaners duizenden Zoeloes versloegen. Omdat de film hun kijk op een hoogst omstreden periode in de geschiedenis herdacht, werd hij zeer populair bij de Afrikaners. Hij is nog jarenlang in Zuid-Afrikaanse klaslokalen vertoond en altijd op de jaarlijkse herdenkingsdag van de Slag bij Bloedrivier. Het scenario was geschreven door de historicus Gustav Preller en in zijn versie van de Grote Trek lag de nadruk op het gedeelde gezichtspunt van Britten en Afrikaners en op de ‘woestheid’ van de inheemse stammen. In nieuwsverslagen uit die tijd stond dat tijdens de opnamen een bepaalde charge iets te enthousiast werd uitgevoerd, want de ‘inboorlingen’ vergaten dood neer te vallen en vielen in plaats daarvan de Europeanen aan!