The Seasons is te beschouwen als het derde deel van het luik waartoe ook No is E en Elements of Nothing (beide vertoond op het IFFR 2008) behoren. Makino Takashi werkt in een vrijwel abstracte beeldtaal die continu de dialoog met de noise-georiënteerde muziek van Jim O’Rourke aangaat. Een film als een permanente flux die in zijn verschijningsvorm meer doet denken aan een aanzwellende rivier dan aan een film.