In Departure verkent S.J. Ramir zowel emotionele als geografische landschappen van afzondering. Door gebruik te maken van visuele vervormingen en ongemakkelijke soundtracks schept hij een wereld waarin elk frame doordrenkt is van leegte en geheimzinnigheid.