Capsular
De Spaanse enclave Ciudad Autónoma de Ceuta houdt het midden tussen een stad en een autonome gemeenschap, compleet met een eigen parlement en een president. Gesitueerd aan de Marokkaanse kust is deze voormalige buitenpost van de Spaanse provincie Cádiz inmiddels volwaardig lid van de Europese Unie. Als gevolg van het neoliberale en xenofobe Europese vluchtelingenbeleid is het de moderne versie van het IJzeren Gordijn; een ‘muur’ tussen Europa en Afrika. Op deze breuklijn tussen Noord en Zuid, tussen ‘binnen’ en ‘buiten’, ligt Ceuta. De enclave symboliseert zowel de harde werkelijk van de Afrikanen die op zoek zijn naar een betere toekomst, als de angstdroom van Europa om onder de voet te worden gelopen door barbarisme. Europa heeft haar grenzen weten te verleggen naar het Afrikaanse continent. Capsular is een reflectie op de relevantie en irrelevantie van beelden over ‘het kamp’, zowel als symbool alsook als symptoom. Op eigenzinnige wijze gaat Asselberghs deze realiteit te lijf.