REPLAY
‘Overal waar ik kom, is een dichter me al voor geweest.’ (Sigmund Freud, 1856-1939) Herinneringen kunnen heel fragiel, ongrijpbaar en onbetrouwbaar zijn. Met cameras en andere opnameapparatuur proberen we het leven te vangen terwijl het langsglijdt, maar op een of andere manier is het nooit hetzelfde. Misschien dat de daad van het opnemen de grens tussen realiteit en geheugen vervaagt – we weten niet zeker meer welke van de twee de ‘waarheid’ is. REPLAY, gefilmd in een winters, bewolkt en spookachtig Wenen, onderzoekt dit verwarrende fenomeen. De film is vol van melancholie en nostalgie en rouwt om een gevoel van verlies – verloren liefde, verloren vriendschap, verloren geheugen. De filmmaker lijkt ernaar te smachten om de tijd terug te zetten, terug te spoelen en opnieuw af te spelen.