Een verhaal over mensen zonder hoop, die zijn achtergebleven zonder thuis, en wier rationele functioneren wordt gehinderd door de verschrikkingen van het leven. Een verhaal ook over de wanhopige menselijke behoefte aan liefde en vriendschap, en de ongelijke relatie tussen hun wensen en hun bestaan.Belgrado, aan het Sava-meer, 1995: hoofdpersonage Sergej, een Kroaat, en zijn maat Nikola, een Bosniër, zijn teruggekeerd van een verloren oorlog. Ze krijgen werk als strandwacht en zijn volledig afhankelijk van hun vrouwelijke baas, een bedriegster. Sergej is op zoek naar zijn moeder en zus, die in een vluchtelingenkamp zitten. Hij wordt verliefd op Sonya, ook onder de plak bij de bazin, die zich prostitueert om haar familie te kunnen onderhouden. Sonya’s vader is alcoholist, haar stiefmoeder probeert wanhopig in het Guinness Book of Records te komen en breit een gigantisch tafelkleed. De economische crisis dwingt Nikola en Sergej verschillende ethische keuzes te maken.Three Summer Days is een buitengewoon realistisch portret van een aantal jongeren die gedurende drie zomerdagen gevolgd worden in hun ups, maar vooral hun downs. Scenarioschrijver Gordan Mihic schreef ook voor onder anderen Emir Kusturica’s Time of the Gypsies (1989). Dit speelfilmdebuut van de jonge Mirjana Vukomanovic is de Klein-Joegoslavische inzending voor de Oscar voor beste buitenlandse film.