Regarde la mer, de langste en meest ambitieuze van de drie (oorspronkelijk geprogrammeerd voor het Cruel Machine programma),verbeeldt de fatale botsing tussen de belevingswerelden van twee vrouwen. Een eenzame jonge moeder, woonachtig in een groot huis bij de zee, geeft een jonge reizigster, Tatiana, toestemming op haar land te kamperen. Wat de twee vrouwen met elkaar verbindt is wat ze voor elkaar symboliseren: de moeder, gefascineerd door Tatiana’s roofdierachtige houding, verlangt terug naar haar vrijheid en onafhankelijkheid; Tatiana op haar beurt is jaloers op de gesettelde jonge vrouw, waarvoor de jonge baby het symbool is. De akelige gevolgen blijven niet uit.Zie ook Scènes de lit en Robe d’été.