Degelijke en heldere documentaire van een relatieve buitenstaander (Incalcaterra leefde lange tijd buiten Italië) over de politieke omwentelingen in het Italië van Berlusconi. Incalcaterra wilde niet de zoveelste vlotte reportage maken en koos daarom bewust voor een benadering en een techniek die een vertoning op een bioscoopdoek verdragen. Rustige en gedetailleerde filmbeelden blijken zaken te kunnen onthullen waar de haastige televisiebeelden overheen hebben gekeken. Voor zijn portret van het huidige politiek en economisch totaal verwarde Italië, koos Incalcaterra een klein aantal hoofdrolspelers die bijna fungeren als de protagonisten in een Shakespeariaans koningsdrama. Als locatie koos hij Milaan, de stad van Berlusconi’s media- (en voetbal)imperium en tevens de stad van zijn grote tegenspeler Antonio Di Pietro, die met zijn enquête naar corruptieschandalen (de befaamde actie Mani Pulite) de Italiaanse staat deed wankelen. Een andere hoofdrol is weggelegd voor Alvaro Superchi, een arbeider die al twintig jaar bij Alfa Romeo werkt. Hij is een actieve communistische vakbondsman en kandidaat voor de PDS (de opvolger van de formeel opgeheven communistische partij). Berlusconi komt vooral indirect ter sprake. Zijn rol en functie wordt in de film vertegenwoordigd door Gianni Pilo, specialist in opiniepeilin- gen en een van de belangrijkste adviseurs van Berlusconi – als het ware de consigliere van The Godfather. Incalcaterra wist met veel geduld en zorgvuldigheid materiaal te verzamelen dat alleen maar onthutsend kan worden genoemd. Deze film is het zoveelste bewijs dat de werkelijkheid fantastischer is dan fictie.