Ook in Assayas’ nieuwste film worden de personages intens en dicht op de huid gevolgd. Emotionele wendingen in het verhaal worden niet verklaard; mensen storten zich hartstochtelijk en met open ogen in hun ongeluk en laten zich slechts leiden door passie, haat en jaloezie. Met Une nouvelle vie bewijst Assayas eens te meer dat hij een van de belangrijkste Franse cineasten van dit moment is.De twintigjarige Tina heeft haar vader nooit ontmoet en weet niets van hem. Ze is zo goed en zo kwaad als dat ging opgevoed door haar labiele moeder en draagt nu in feite de zorg voor de rest van het gezin. Van haar vriendje Fred krijgt ze weinig steun. Als haar moeder haar onverwacht en zonder verklaring een foto van haar vader laat zien, verandert Tina’s leven ingrijpend. Ze breekt met haar huidige bestaan en begint een emotionele en enerverende speurtocht naar haar vader.Wanneer Tina het huis van haar vader heeft gevonden, ontmoet ze daar als eerste Lisa, ongeveer even oud als zij, die een halfzus van haar blijkt te zijn. Lisa heeft een perverse verhouding met een vriend en zakenrelatie, Constantin. Tina, opgevoed in armoede, stort zich in het luxueuze leven van Lisa. Dat is het begin van een aantal cruciale gebeurtenissen. De confrontatie met haar vader is pijnlijk; Tina wordt hard door hem afgewezen. Dan krijgt ze een affaire met Constantin, die voor haar tijdelijk zijn vrouw verlaat.