In deze psychedelische opera wordt het leven van de 22-jarige Mozart gebruikt om het verhaal te vertellen van een Iraanse kunstenaar die in Parijs in ballingschap leeft. Worstelend met verlies, destructieve neigingen en creatieve expressie komen de levens van de twee kunstenaars samen in deze ode aan zelftransformatie die tijd en gender tart.
In 1778 leefde een jonge Wolfgang Amadeus Mozart in ballingschap in Parijs: gebroken door de dood van zijn moeder componeerde hij er obscene muziek en stortte zich in losbandige excessen. In deze genreoverstijgende ‘audiovisuele opera’ verschaft Mozarts leven ons toegang tot dat van Wolfgang, een Iraanse kunstenaar die met vergelijkbare problemen kampt en ook in ballingschap leeft. En wel in Parijs, waar zijn dromen zeker zullen uitkomen en hij geprezen wordt voor het ontsnappen aan de censuur in zijn eigen land.
WOLFGANG vertelt het verhaal van de hoofdpersoon in ouvertures en aria’s en beweegt daarbij tussen hallucinogene, snoepkleurige koortsdromen en schilderachtige, zwart-witte scènes in clair-obscur. Ghazal Shojaei, zelf een in ballingschap levende Iraanse actrice, is een betoverende Wolfgang en de dub-bewerkingen van Mozarts muziek van scenarioschrijver, filmmaker en componist Filmsaaz cultiveren de perversiteit en latente queerness van een van de meest vereerde componisten aller tijden. In scène na scène wordt de kunstmatigheid weggeschraapt: wat overblijft is een ontroerende zoektocht naar zelfontdekking en complexe reflecties op het maken van kunst als politieke balling. Een waanzinnig virtuoos en fraai, zelfbewust artistiek statement waar zijn muze trots op zou zijn.