Kunstenaar Moon Sori is getraumatiseerd door zijn verplichte militaire dienst en voelt zich verloren in zijn nieuwe thuisland. Waar laat je al die pijn en dat verlangen? Een verfijnd samenspel tussen (auto)biografie en fictie, ingehouden verteld in een audiovisueel rijke, verleidelijke stijl.
Toen Stefan Koutzev voor het eerst een scène draaide met animatiefilmmaker en schilder Lee Juho, medeleerling op de Kunsthochschule für Medien in Keulen, was dat voor een andere versie van dit werk – korter, en volgens een script. Maar Lee’s filmtalent bleef Koutzev bij en zo ontstond het idee voor zijn debuutfilm Why hasn’t everything disappeared yet, genoemd naar Jean Baudrillards laatste essay.
Lee speelt kunstenaar Moon Sori, die kampt met dezelfde impulsiviteit en trauma’s als Lee – een fictief personage met wortels in de werkelijkheid. Maar Sori is ook een afspiegeling van Koutzev en zijn gevoel van ontheemding, dwalend tussen zijn geboorteland Bulgarije en Duitsland, waar hij is opgegroeid en nog steeds woont. Door de film scène voor scène te draaien, met een uitgewerkt scenario, werd de vorm en het ritme van Why hasn’t everything disappeared yet tijdens het maakproces ontdekt. Koutzev maakte hiermee een perfecte filmische metafoor voor spirituele onzekerheid – en wat het betekent om je overal een vreemdeling te voelen.