Disneys commodificatie van Mulan is maar één hoofdstuk in de lange geschiedenis van ideologische toe-eigening die de legendarische Chinese heldin heeft ondergaan, vooral in eigen land. In Where Comes Mulan wordt een legende opnieuw belicht, door de intersectionele lens van kapitalisme, cultureel nationalisme en genderpolitiek.
Mulan, de Chinese volksheldin die vermomd als mannelijke krijger meevocht in oorlogen, dook eind 20e eeuw als een soort cultureel-commerciële goudmijn op in talloze films, boeken, tv-series en videogames. Voortbordurend op dit succes is het Huangpi-district van Wuhan, de vermeende geboortestad van Mulan in China, getransformeerd in een toeristische bestemming voor alles wat met Mulan te maken heeft.
In haar experimentele, hybride werk Where Comes Mulan reist de kunstenaar Tianyi Zheng vanuit haar thuisbasis Rotterdam naar Huangpi om dit fenomeen te onderzoeken. Aan de hand van persoonlijke getuigenissen en officiële verhalen onthult ze Mulan als een kneedbaar symbool dat balanceert tussen geschiedenis en legende, oost en west en, nog belangrijker, conventionele mannelijke en vrouwelijke waarden.
Samen met een bevriende kunstenaar, Qiaochu Guo uit Eindhoven, herinterpreteert Zheng Mulan als een queer figuur die heen en weer wordt geslingerd tussen een krijgshaftig bestaan en naoorlogse huiselijkheid, wat de heteronormatieve druk weerspiegelt die hun eigen leven bepaalt. Met een mix van interviews, optredens en lyrische reisvignetten presenteert Where Comes Mulan een indringende, bedrieglijk onopzettelijke belichting van de geschiedenis als een levend, open project dat onderhevig is aan voortdurende aanpassing en betwisting.