Harada Masato was filmrecensent voor hij in Japan en Amerika een filmmaker werd die alles aandurfde, van sportdrama’s als Rowing Through tot de cyberpunk sci-fi-film Gunhed. Hij voegt niet alleen poëtische en surrealistische elementen toe aan het conventionele uitgangspunt van Tuff, maar ook excentrieke personages, schuine camerahoeken en schilderachtige beeldcomposities. Dit alles zonder de onmisbare actiescènes van het genre te verwaarlozen. De film leidde tot vier V-Cinemasequels en een slotdeel dat zich in de VS afspeelt en er ook is opgenomen, dat uitkwam onder de titel Painted Desert. Behalve het tweede deel regisseerde Harada ze allemaal, waarna hij zijn meesterwerk Kamikaze Taxi maakte, een van de beste Japanse films uit de jaren 90.