Wat biedt folklore nog meer, naast een kijk op het geloof en de gewoonten van een gemeenschap? Reflecterend op de geo-mythologie van West-Java onderzoekt The Waves Saga hoe wetenschappelijk onderzoek naar natuurrampen dankzij inheemse kennissystemen tot cruciale inzichten leidt.
West-Java, in het huidige Indonesië, was ooit een Soendanees koninkrijk dat ruim negen eeuwen floreerde. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig sporen van die glorieuze tijd te vinden. De regio, gesitueerd in een geologisch gevoelige zone, is lang geteisterd door de razernij van de natuur, met aardbevingen, tsunami’s en vulkaanuitbarstingen die erfgoed vernietigden en het gebied zo hebben gereduceerd tot een “landschap van geheugenverlies”.
Badrul Munirs pretentieloze documentaire The Waves Saga negeert die materiële afwezigheid en onderzoekt in plaats daarvan hoe de ecologische geschiedenis en kennis zijn vastgelegd in de oral history van Soendanese mythen. Via interviews met geologen en leden van de gemeenschap laat de film zien hoe traditionele kennissystemen wetenschappelijk onderzoek naar onvoorspelbare klimaatfenomenen kunnen aanvullen en verrijken.
Munirs film is een spirituele voortzetting van mondelinge overlevering en koestert het gesproken woord om volkswijsheden te bewaren voor jongere generaties. Ondanks de zeer plaatsgebonden thematiek zijn de gevolgen universeel – The Waves Saga benut het potentieel van cinema als fort tegen de vergetelheid.