The Blue Elephant 2, het vervolg op de hit uit 2014, zit vol special effects en legt de lat én het tempo nog hoger. Het prille gezinsgeluk in het inmiddels kalme leven van psychotherapeut Yehia wordt bedreigd door een raadselachtige patiënt die door een demon bezeten lijkt.
The Blue Elephant 2 barst van de surreële beelden, vastgelegd door Hameds vaste cameraman Ahmad Al Morsy en van muziek voorzien door Hesham Nazih, de belangrijkste filmcomponist van Egypte. De film borduurt voort op de thema’s van zijn voorganger: schuld, de spanning tussen wetenschap en het bovennatuurlijke, onze invloed op ons eigen handelen, verantwoordelijkheid en het overweldigende verlangen naar controle.