Na een vijf jaar durende pauze keerde Marwan Hamed terug met een project dat het begin vormde van een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. The Blue Elephant, gebaseerd op het succesvolle boek van Ahmed Mourad uit 2012, was de eerste samenwerking met de meest geliefde schrijver van Egypte. Het duo zou aan de basis staan van zes zeer succesvolle speelfilms, waaronder El Sett (2025).
De film is deels moordmysterie, deels psychologische film noir en deels bovennatuurlijke thriller. Hamed weet deze draden knap aaneen te weven tot een intelligente overpeinzing van schuld, trauma en de vage grenzen tussen fantasie en werkelijkheid.