Tell Me What You Feel
Łukasz Ronduda volgt twee jonge kunstenaars wiens eerste serieuze relatie een onberekenbare verhouding wordt, beladen met emotie en een sterke fysieke component. Hij toont de schoonheid en labiliteit van twee mensen die – vaaks tevergeefs – proberen een taal te vinden voor hun verbondenheid.
Łukasz Ronduda is een van de meest opvallende figuren van de hedendaagse cinema. Hij is zowel historicus/curator bij het Museum voor Moderne Kunst in Warschau als filmmaker. In al zijn speelfilms staan kunstenaars centraal, die soms versies van zichzelf of collega-kunstenaars spelen. Hierdoor hebben zijn films, ondanks hun stilistische bravoure, iets eigenaardigs; fictie en documentaire lopen in elkaar over met een verontrustend, maar altijd verhelderend, resultaat.
In Tell Me What You Feel worden de jonge kunstenaars Marie en Patrick vertolkt door de opkomende acteurs Izabella Dudziak en Jan Sałasiński. Hun spel voorziet de film van rauwe emoties en een intense lichamelijkheid. Ronduda legt zo de strubbelingen en aspiraties bloot van een generatie die zich wil onderscheiden van hun voorgangers. Ze ontdekken nieuwe manieren om te communiceren en hun ervaringen te delen, maar lopen ook tegen problemen aan waar ze (emotioneel) niet stabiel genoeg voor zijn.
Met Tell Me What You Feel schetst Ronduda een portret van een artistieke zoektocht en persoonlijke kwetsbaarheid, waarin gevoelens en ideeën sterke drijfveren zijn – en vaak even verwoestend als opwindend.